Ennen ulkomaille muuttoa osallistuimme expateille tarkoitettuun valmennukseen, jossa monien muiden vinkkien ohella neuvottiin listaamaan ajoissa omat toiveet, mitä haluaa ulkomailla olleessa nähdä ja kokea. Jonkinlainen hahmotelma meillä Kalifornian osalta oli olemassa, mutta nykytilanne on toki listaa aika paljon supistanut. Päädyimme miettimäään uudelleen ne ihan tärkeimmät haaveet, jotka haluaisimme ainakin toteuttaa. San Francisco ja punapuut päätyivät karsitullekin listalle.

Heinäkuussa mies sattui näkemään Facebook-ryhmässä ilmoituksen, jossa kyseltiin haluaisiko joku Etelä-Kaliforniassa vaihtaa asuntoja ja tulla lomailemaan hetkeksi San Franciscoon. Idea tuntui hauskalta ja viestittelyn ja puheluiden jälkeen ryhdyimme puuhaamaan vaihtoa. Sopivista päivistä sovittiin ja molemmat perheet tekivät ohjeet omiin asuntoihin ja listasimme puolin ja toisin hyviä vinkkejä lähialueille. Nämä vinkit osoittautuivat ihan mahtavaksi jutuksi ja helpottivat todella paljon kaupunkiloman suunnittelua.

Reissuun lähtö oli tällä kertaa toki hieman erilainen. Koti oli lähtiessä jätettävä hyvään kuntoon ja ylimääräiset, normaalisti vähän siellä täällä lojuvat tavarat yritimme laittaa siististi pois tieltä. Toinen avaimista jäi odottamaan vierailijoita sovittuun paikkaan ja sitten matkaan.

San Franciscoon ajelee meiltä sen verran monta tuntia ja lisäksi satunnaiset ruuhkat voivat kasvattaa matka-aikoja täällä paljonkin, että päätimme katkaista ajomatkan puoliksi ja pysähtyä yhdeksi yöksi Paso Roblesiin, joka on pieni kaupunki viiniviljelmien ja kukkuloiden keskellä. Siellä on myös Field Of Light taideteos, josta saimme tietää syksyn Road tripillä, mutta jonne ei silloin aika riittänyt. Yövyimme melko suuressa majatalossa (inn) lähellä kaupunkia ja 101-tieä. Sijainti olikin ihan kätevä. Huoneessa tarkastin, että lakanat oli vaihdettu ja pyyhin kaukosäätimen käsidesillä. Tuli vähän hölmö olo, samalla logiikalla olisin saanut pyyhkiä koko huoneen. Illaksi menimme ihailemaan valotaidetta ja kokemus oli jokaisen dollarin ja ajomailin arvoinen. Todella kaunis elämys, jossa taideteos sai lisävoimaa upeasta maisemasta, auringon laskusta ja luonnon äänistä, tai toisin päin. Sähkö teokseen tulee aurinkokennoista.

Aamulla ajoimme jälleen kukkuloiden ja maatilojen sekä Piilaakson läpi kohti San Franciscoa. Pääsimme mukavasti perille ja hetken tuntui tosi omituiselta olla pitkästä aikaa kaupungin keskustassa. Tajusimme, miten tottuneita olimmekaan lähiöelämään. Kaupungintalon lähettyvillä hankala kodittomuusongelma näkyi pitkinä telttariveinä kävelyteillä. Ongelma on pahentunut nyt pandemian myötä entisestään etenkin suurkaupungeissa. Yhteiskunnan esimerkiksi Suomessa tarjoama turvaverkko ei tunnu yhtään huonolta ratkaisulta verrattuna tämän kaltaiseen tilanteeseen.

Löysimme perille loma-ajan kotiimme. Lainalelut olivat suuri hitti ja ikkunasta avautui kaistale merimaisemaa. Vaihtelua siis kaikille. Ensin tuntui omituiselta olla vieraana toisten kodissa, mutta hiljalleen päivien aikana tilanteeseen tottui. Totesimme kyllä, että keskusta-asuminen kolmen tömistelevän ja vilkkaan pojan kanssa ei ehkä ole enää ihan meidän juttu. San Franciscossa ilahduttivat kovasti kauniit rakennukset, upeat maisemat mäkien päältä, kauniit puistot ja istutukset asuintalojen edessä. Leikkipuistot näyttivät myös niin hauskoilta, mutta ne olivat toki kiinni. Kävelimme paljon ja katselimme kaupungin nähtävyyksiä. Rannassa lokki kakkasi rattaiden päälle. Olipa kätevää, että pystyimme käyttämään pesukoneita.

Ensimmäisenä iltana ulkoilimme Alta Plaza Parkissa ja ihailimme kaupunkinäkymiä. Pienimmän mielestä oli myrsky, kun pilvet liikkuivat kaupungin yllä.

Lombard Streetin kiemuraisella pätkällä kävimme sekä kävellen että autolla.

Tämän lähemmäs Alcatrazia emme päässeet. Saari on kyllä tainnut aueta tällä viikolla vierailijoille.

Yhtenä päivänä ajelimme Mill Valleyn ja Sausaliton puolelle katselemaan miehen vanhaa kotia ja koulua. Hän asui alueella saman ikäisenä kuin vanhin lapsemme on nyt. Oli hauskaa nähdä maisemat, joista olin kuullut paljon tarinoita ja muistoja. Ajelimme tällä reissulla myös ihailemaan Golden Gatea vähän lähempää. Tuuli oli todella kova ja kylmä ja kaupunki sumun peitossa ensimmäiset päivät. Onneksi olin pakannut mukaan myös takit, niitä tarvittiin. Tavallaan myös viileä ja harmaampi ilma tuntui vaihteeksi ihan mukavalta. Sausalito oli ihanan oloinen rantakaupunki ja kävimme siellä syömässä todella maukkaan lounaan Bar Boccessa. Tämä saamamme ravintolavinkki oli loistava, vaikka terassilla syödessä paleltikin.

Seuraavan päivän seikkailimme Muir Woodsissa. Tämä oli ehdottomasti kaikkien mielestä yksi reissun parhaimpia päiviä. Metsä oli ihana. Näimme peuroja ja metsässä punapuiden seurana viihtyvän banaanietanan. Kulkureitit olivat selkeitä ja pääreitillä pääsi hyvin etenemään myös rattailla. Lopussa kuljimme myös vaikeampaa harjanteen päällä kulkevaa polkua ja se oli niin hieno, ettei rattaiden kantaminenkaan kyllä harmittanut. Kiemurtelimme vielä rantaan Stinson Beachille hetkeksi istumaan ja leikkimään hiekassa. Merellä näimme valaan saalistamassa ja tämä kauan odotettu valashavainto kruunasi kyllä päivän.

San Franciscossa tutustuimme seuraavina päivinä vielä hieman suureen Golden Gate Parkiin ja vierailimme siellä Japanilaisessa puutarhassa ja kuljimme myös AIDS Memorial Groven läpi. Lehto oli todella vaikuttava ja kaunis. Kävelimme myös eräänä iltana Palace of Fine Arts alueelle. Vanha, osa 1915 vuoden maailmannäyttelyä ollut, kulissimainen rakennelma oli vaikuttava lisäys kaupunkimaisemaan. Star Wars fania lämmitti myös tieto, että rakennus on toiminut inspiraationa myös Naboon rakennelmille.

Olin pitkään halunnut nähdä myös mosaiikkiportaat, joita on kaupungissa ainakin kahdet. Secret Garden Steps oli suosikkini, vaikka 16th avenue tiled steps tarjosikin portaiden lisäksi myös huikeat maisemat. Portaat sijaitsevat ihan lähekkäin toisiaan, joten molemmilla kannattaa kyllä vierailla, jos kaupungissa liikkuu. Taideteokset on toteutettu naapuruston yhteisprojektina.

Käytimme maskeja aina liikkuessamme ulkona ja tietysti julkisissa sisätiloissa, mutta niissä kävimme vähän. Välillä oli kuitenkin pakko pitää pieniä raittiiman ilman hengitystaukoja. Kaupungissa oli rauhallista, joten tungoksia onnistuimme välttämään. Oikeastaan reissussa oleminen ei paljoa eronnut nykyisestä viikonloppujen normaalielämästämme kotona, lukuunottamatta muutamaa hotelliyöpymistä.

Minusta on aina hauskaa, kun taide tuodaan arkeen. San Franciscossa tällaisia tekoja näkyi paljon.

Viimeisenä päivänä kävimme vielä retkellä Land´s End alueella. Sieltä avautuivat jälleen upeat maisemat Golden Gate lahdelle. Polun varrella oli myös kerrottu paljon alueen historiasta ja tykkäsin kovasti silmäillä juttuja. Lapsille oli oma satupolku. Korkealla rantakalliolla sijaitsee myös kivilabyrintti, jonka isommat lapset kävivät katsastamassa. Pienimmän kanssa en uskalla mennä jyrkänteille. Mile Rock Beach oli mukava levähdyspaikka ja siellä leikittiin kivillä. Tykkäsin todella paljon tästä ulkoilualueesta. Illalla ajelimme vielä autolla oman turistikierroksen China Townissa, Haight-Ashburyssa ja pilvenpiirtäjien lomassa. Tälle kierrokselle lapset lahjottiin jäätelöpalkalla ja Swensen´s jäätelöpuodista saatiin tosi maistuvat annokset.

Mile Rock Beach

Sutro Baths, raunioitunut kylpyläalue.

Black Lives Matter maalattuna kaupungintalolle johtavaan katuun.

San Francisco tarjoiaisi normaalimpana aikana paljon mahtavia perhekohteita, esim. tiedepuisto, joista meidän lapset olisivat varmasti nauttineet kovasti. Monta päivää kävelimme ja katselimme kaupunkia enemmän aikuisten tyylillä ja tästä tuli välillä hieman marinaa. Kaupungin elämyksiin kuuluva raitiovaunuajelukin jäi meiltä kokematta. Onneksi puistoissa, metsässä ja rannoilla pääsi välillä myös vapaammin leikkimään. San Francisco on ihana ja monipuolinen kaupunki ja parasta oli oikeastaan juuri kaupunki itsessään siltoineen ja kauniine taloineen, sekä kaupungin ympärillä oleva luonto maalla ja merellä.

Paluumatkasta ja reissun tärkeimmästä asiasta kirjoittelen ihan oman juttunsa. Suuntasimme matkan lopuksi ihailemaan vielä vähän lisää punapuita Sequoian luonnonpuistoon.